OM DATA DONOR
Data Donor er en donasjonsplattform for digitale sporingsdata som er utviklet for forskningsformål ved MediaFutures. I Data Donor laster deltakerne i forskningsprosjektet opp (deler av) egne brukerdata under fullt informert samtykke. Hensikten er å få mer detaljert innsikt i folks faktiske mediebruk enn det som er mulig å oppnå gjennom f.eks. intervju, ved at man eksempelvis kan få empirisk innsikt i hvilke medier deltakerne benytter, hvor hyppig, og når de benyttes, enten over tid eller i bestemte tidsperioder. På den måten kan forskere få ny og detaljert innsikt i folks mediebruk, som enten kan brukes som selvstendige forskningsdata, eller i kombinasjon med intervju og kvalitative metoder.
Tradisjonelt sett har forskere vært avhengige av store tech-giganter og medieplattformer som Facebook, Twitter eller Google for å få innsikt i brukerdata. Dette er imidlertid problematisk av flere grunner, både fordi forskerne blir avhengige av samarbeid og velvilje fra disse medieplattformene og tech-gigantene, som eventuelt velger å utlevere disse dataene til forskningsformål, men også fordi disse dataene blir hentet ut (i anonymisert form) uten at brukerne selv blir direkte involvert i prosessen eller har en god oversikt over hvilke data som deles. Et tredje problem er at disse studiene ofte blir «plattformspesifikke», som vil si at de bare inneholder data fra enkeltplattformer, og dermed ikke fanger mediebruk på tvers av ulike nettsider og plattformer, som ofte er et mål innen mediebruksforskning.
Data Donor har derfor en motsatt tilnærming: i stedet for å være avhengig av tech-giganter for å få utlevert bruksdata, bygger Data Donor på direkte samarbeid med mediebrukere gjennom såkalte «datadonasjoner»: deltakere som frivillig, og under fullt samtykke, velger å delta i et forskningsprosjekt kan selv velge hvilke bruksdata de ønsker å dele med forskningsprosjektet. Fordi alle har rett på å få utlevert sine egne digitale sporingsdata som følge av personvernregelverket GDPR, kan deltakerne selv laste ned sine egne data fra de aktuelle plattformene og donere dem til forskningsformål. På denne måten er det deltakerne selv, og ikke plattformene og tech-gigantene, som har full kontroll over hvilke data som deles.
Et sentralt prinsipp i Data Donor er altså at deltakerne selv velger hvilke data de ønsker å dele, helt ned på url-nivå. Selv om deltakerne blir bedt om å laste ned såkalte «datapakker» fra de ulike plattformene, for eksempel fra Google Chrome, er det viktig å understreke at Data Donor og forskerne kun får tilgang til de dataene som deltakeren har godkjent og samtykket til å dele. I dette prosjektet vil det for eksempel kun være mulig å dele bruksdata (url-adresse og lesetidspunkt) fra en liste av forhåndsdefinerte nettaviser, og ingen øvrige digitale sporingsdata. Deltakerne får dessuten mulighet til å fjerne enkeltartikler eller kilder (nettaviser) som de ikke ønsker å dele, før dataene godkjennes og deles med prosjektet. Dette betyr at deltakerne kan velge å donere deler av sin mediebruk med forskerne, samtidig som de beholder full kontroll over hvilken informasjon som deles.